woensdag 16 mei 2018

Ontwaken in Emmendingen
KM 65612
GPS   N48.11823  E7.8407

‘Eigen bed is dikke pret’, schreef ik gisteren. Dikke pret hebben we echter niet gehad want we zijn bij het aanraken als een blok in slaap gevallen, om vanochtend om 07:30 u wakker te worden.
Om 08:30 u rijden we weg van deze prima camperplaats. We tanken de camper in Emmendingen vol diesel en dan op pad.

We zitten dan wel nog niet krek in Zwitserland, het weer is er al wel naar. Regen dus.
En da’s jammer want er zitten zo’n 800 kilometer in de planning vandaag. Als ik op de radio de sd kaart met de oldiesmap opstart proberen
de Beach Boys nog wat mooi weer te maken met hun surfsound maar het mag niet baten.

Wij en Zwitserland kunnen niet zo goed samen. Het is ongeveer voor de tiende keer dat we via Zwitserland naar Griekenland gaan, en we kunnen ons nauwelijks herinneren dat we goed weer hebben gehad op doorreis.
Zwitserland, het land van buitjes en buien, en van tunneltjes en tunnels, met als klapstuk de Gotthardtunnel.
Er wordt wel eens gezegd dat er licht is aan het eind van de tunnel. Nou, in Zwitserland niet. Ja, het stuk dicht bij de Italiaanse grens, dat wil dan nog wel eens.

De CP in Emmendingen
We moeten wel kwijt: als het dan eens mooi weer is in Zwitserland, dan is het ook een plaatje om doorheen te rijden.
En ook de overnachtingen die we wel eens deden op boven op de Gotthardpas waren onvergetelijk. Soms dan ook weer wel juist vanwege het weer. We reden wel eens met mooi weer naar boven om de volgende ochtend wakker te worden met het ijs aan de fietsen achterop de camper. En een van de ergste regenbuien die ik ooit heb meegemaakt was vanaf halverwege de Gotthardpas omhoog. Nog geen tien meter zicht, het regenwater stroomde echt over de weg, en wat waren we blij met onze tomtom die de haarspeldbochten veel eerder zag dan wij.
Maar dan wel weer de volgende ochtend wakker worden met prachtig zonnig weer.
Als het even uitkomt plannen we een overnachting op de Gotthard. Nu ligt het niet in ons schema. En maar goed ook want op 20 kilometer van de pas zien we al een aankondiging dat hij nog gesloten is.

De tunnel dus nu. We zijn erin voordat we het in de gaten hebben. Aan het einde van de tunnel is het zowaar droog en wat licht. We nemen koffiepauze op de P van San Gothardo Sud. De besneeuwde bergen op de achtergrond en de gele paardenbloemen voorop, veel Zwitserser kan het niet.

Monique is mijn eigen koek-en-zopie-tent onderweg. Het ene trommeltje na het andere bakje met wat lekkers komt voorbij. Dan weer een flesje met cola, dan weer een ander sapje. Ik kom niks tekort tijdens het rijden.

‘De reis lijkt dit jaar veel sneller op te schieten dan andere jaren’, zegt Monique. Ik zeg ‘Ja, dat snap ik, je bent al de hele weg aan het berenbreien’.
Als we af en toe een ander camper voorbij rijden zie ik de inzittenden naar binnen kijken. Ik zeg tegen Monique ‘Die zien in de spiegel al die vette stoere zwarte bak met geblindeerde ramen en zwarte velgen met brede banden aankomen, en als ze dan naar binnen kijken zien ze opeens een met 4 pennen en roze wol breiende dame zitten. Da’s best wel een vet contrast’.
;-) Ik vrees dat de beer van Monique als een roze draad door deze vakantie gaat lopen…..

De route vandaag loopt via de 5/E35 Freiburg, Basel, A2/E35 Siisach, Luzern, A2/E35 Luzern, Gotthard, Basel, 14:00 u de grens met Italie, Milano, Bologna (druk als altijd)
Modena, Forli, Rimini, en bij Senigalia gaan we de bergen in naar Corinaldo.
Aan tol zijn we in Italië kwijt €2.70, €3.20 en €29.10.

20:30 u komen we aan in Corinaldo. Dit ligt op ongeveer 50 kilometer en een uur rijden van de haven van Ancona.
We vonden deze camperplaats via de camperplaatsenapp van de NKC. Een uitstekende app voor ongeveer €6 per jaar. Hadden we vroeger allerlei camperplaatsenboeken in de deur van de camper, nu doen we het alleen met de app.

Deze CP (camperplek) wordt gewaardeerd met een 9.6. Wij vinden het een dikke tien.
Verharde plekken, water, stroom, vuilwater en toilet lozen, onder aan een schitterend dorpje, supermarkt op 100 meter lopen…. en dat alles gratis.
Zo zie je ze maar zelden.

Vandaag hebben we 800 kilometer gereden. En dat vind ik wel een beetje de max.

Welterusten

Woensdag 16 mei 2018
Overnachten in Corinaldo, Italië
KM 66419
GPS   N43.64621  E13.04885
(klik hierop om Google Maps te openen)

1. M & M, wij zijn ook weer van de partij hóór! Leuk! Voor ons is 't nog even wachten tot September voor we weer op 't lange pad naar Griekenland gaan. Ondertussen vermaken we ons met jullie avonturen en we worden blij van jouw schrijven! Veel plezier en een behouden reis! Stina & Julian